Złota dwunastka Margaret Hughes – czyli co powinno poznać szczenię w okresie socjalizacji
12 różnych powierzchni – szczenię powinno chodzić po różnych powierzchniach tj. trawa, piasek, woda, śnieg, kamienie, drewno itp.
12 różnych przedmiotów do zabawy – zabawki twarde, miękkie, węchowe, aport, piłka, ringo, szarpak itp.
12 różnych miejsc – mieszkania innych osób, galerie handlowe, restauracje, piwnica, winda, las, komunikacja miejska, samochód
12 różnych osób – dzieci w różnym wieku, kobiety, mężczyźni, osoby starsze, niepełnosprawne, z nakryciami głowy, itp.
12 różnych odgłosów – odkurzacz, pralka, zmywarka, telewizor, karetka, burza, krzyczące dzieci, upadające klucze itp.
12 szybko poruszających się obiektów – rowery, deskorolki, hulajnogi, rolkarze, biegacze, samochody, tramwaje, pociągi
12 różnych wyzwań – przechodzenie przez tunel, pokonywanie przeszkód, chodzenie po schodach, zabawy z pudełkiem, zabawy logiczne, obroża, szelki, kaganiec itp.
12 różnych rodzajów dotyku przez opiekuna i rodzinę – branie na ręce, dotykanie różnych części ciała, oglądanie zębów, uszu, dotykanie łap i ogona, szczotkowanie
12 różnych misek na jedzenie – plastikowe, metalowe, papierowe, spowalniające, lick mata, kong, łyżka itp.
12 różnych miejsc karmienia – różne miejsca w domu, w obcym mieszkaniu, na zewnątrz itp.
12 różnych szczeniąt i zrównoważonych, dorosłych psów
12 razy zostać samemu w domu – od 5 do 45 minut
Pamiętajcie, że najważniejszym podczas procesu socjalizacji jest, aby każda z tych czynności została przez szczeniaka skojarzona w sposób pozytywny.
Jeżeli zadbamy o to, by budować pozytywne skojarzenia z różnymi bodźcami już od szczenięcia, unikniemy wielu problemów w przyszłości